Toimintakertomus 2016

Nuorsosialidemokraatit NUS ry:n toimintakertomus vuodelta 2016

Hyväksytty yhdistyksen kevätkokouksessa 19.4.2017

Yleistä

Vuoden aikana järjestettiin paljon toimintaa, johon osallistui kiitettävä määrä jäseniä. Vuoden toiminnan painopisteitä olivat vaaleihin ja puoluekokoukseen valmistautuminen. Toiminnasta viestittiin jäsenille sähköpostitse toimitetuilla jäsenkirjeillä sekä yhdistyksen Facebooksivun kautta. Verkkosivut pidettiin päivitettyinä ja Twitter-tilin käyttöä lisättiin. Ystävänpäivänä lähetettiin jäsenille postikortti ”Muista NUSsia ystävänpäivänä”. Facebook-tykkääjien määrä lähes tuplattiin 63:sta 108:aan.

HOK-Elannon vaalissa oli ehdolla 11 jäsentä tai kannattavaa jäsentä kolmella eri listalla.

Sosialidemokraatit – Helsinki: Antti Koskela, Karri Lybeck, Roby Mountrakis, Matti Nokela, Sara
Salomaa, Niilo Toivonen, Pasi Ylitalo.
Sosialidemokraatit – Espoo: Henrik Haapajärvi, Jukka Kivi,
Sosialidemokraatit – Muu Uusimaa: Aslak Haarahiltunen, Jani Ryhänen.

Kesäkuussa tehtiin jäsenille soittokierros, jolla houkuteltiin asettumaan ehdolle kuntavaaleihin ja puoluekokousedustajista käytävään jäsenvaaliin. Lisäksi kutsuttiin jäseniä osallistumaan elokuun
lopun puolueristeilylle. Tavoitimme yli puolet jäsenistä, joista osa osoitti orastavaa mielenkiintoa syksyn jäsenvaaleihin ja risteilylle. Saimme jäseniltä lisäksi arvokasta palautetta ja kehittämisideoita.
Puoluekokousaloitteita valmisteltiin yhteisissä aloiteilloissa Eurooppademarit Tähden kanssa. Niitä tehtiin 11 kappaletta. Yksi aloite jätettiin osaston omissa nimissä teknisistä syistä. Loppukesästä sponsoroimme jäsenten osallistumista puolueristeilylle 20 eurolla per jäsen. Osaston tukemana risteilylle osallistui neljä henkilöä. Jäseniä mukana oli kaikkiaan toistakymmentä.

Loppusyksyä määritti puoluekokousedustajista ja kuntavaaliehdokkaista käytävä jäsenvaali. NUS asetti ehdolle Helsingin puoluekokousdelegaatioon 17 ehdokasta, joista 6 tuli valituksi jäsenvaalissa.
Kuntavaaliehdokkaista käytävään jäsenvaaliin asetettiin 10 ehdokasta, joista kaikki vahvistettiin ehdokkaiksi syyspiirikokouksessa 12.11. jäsenvaalituloksen perusteella. Osasto aktivoi jäseniää
osallistumaan jäsenäänestykseen kaksivaiheisella soittokierroksella ja tekstiviestein. Osastomme äänioikeutetut jäsenet tekivät maanlaajuisen ennätyksen huikealla 70 prosentin
äänestysaktiivisuudella nettiäänestyksessä ja lopullinen äänestysprosentti oli postiäänestyksen jälkeen jäseniltä saatujen tietojen mukaan 87 prosenttia. Syyskokouksen lähestyessä kysyimme jäseniltä sähköisellä kyselyllä toimintaideoita toimintasuunnitelmaa varten ja kartoitimme halukkuutta osaston luottamustehtäviin.

Talous

Tilinpäätös osoitti ylijäämää 1771,80 euroa. Toimintavuodelle oli varattu 2000 euroa kuntavaaliehdokkaiden tukemiseen, mutta koska Helsingin ehdokasasettelu jatkui vielä pitkälle tammikuulle, päätettiin odottaa lopullisen ehdokasmäärän vahvistumista ja jakaa tukea vasta vuoden 2017 puolella. Varainhankinnan tuotot pysyivät kokonaisuudessaan edellisen vuoden tasossa varsinaisten jäsenmaksujen tuottojen noustua hieman ja kannattavien jäsenten maksutuottojen pudotessa hiukan.

Jäsenasiat

Vuoden aikana saimme 11 uutta jäsentä, joista 10 oli uusia puolueen jäseniä ja yksi toisesta osastosta siirtynyt. Kaikkiin uusiin jäseniin oltiin yhteydessä henkilökohtaisesti heti liittymisen jälkeen ja miltei
kaikki uudet jäsenet myös tavattiin kahden kesken. Jäsenmäärä oli kesäkuun lopussa 124, joista 112 oli äänioikeutettuja, mikä oikeutti kuudennen piirikokousedustajan paikkaan seuraavalle vuodelle. Vuoden lopussa jäsenmäärä oli 132, joista 106 oli äänioikeutettuja. Lisäksi kannattavia jäseniä oli 23.

Jäsentilaisuudet

Alla listattuna vuoden aikana järjestetyt tilaisuudet.
16.3. Yhteiskunnallinen vierailu Finnwatchilla, emäntänä Sonja Vartiala
31.3. Kevätkokous Vihreän liiton toimistolla, isäntänä Lasse Miettinen
1.5. Vappupäivän piknik Kansalaistorilla yhdessä Tähden kanssa
30.5. NUSsin ja Tähden aloitetyöpaja I Belgessä